Fuzz Face (SMD)

Om man tar ett par småpåsar med diverse resistorer, kondensatorer och transistorer för ytmontering och så blandar man in ett mönsterkort av egen tillverkning, två pottar och lite sladd - Vad får man då?


Komponenter och...
... ett mönsterkort som skall bli...?

Nåja... Den skarpögde iakttagaren ser genast vad som står på kortet.

I ett anfall av brist på sysselsättning fick jag för mig att göra en Fuzz Face med ytmonterade komponenter. Jag utgick från modellen med BC 108 (NPN) och gjorde en layout där jag ersatte transistorerna med BC 817-16 då de verkade ha ungefär samma egenskaper som BC 108. Tyvärr fick jag inte tag på sådana transistorer när jag väl skulle inhandla dem så det blev BC 817-40 istället - samma transistor men betydligt högre hfe. Så här ser schemat ut:




Tanken med det här var dels att testa ytmonterat och då passar Fuzz Facen bra med tanke på enkelheten, och dels se hur litet kortet kan bli. Det senare uppfylles inte än då jag gjorde ett kort med ordentligt svängrum för att få en känsla för hur mycket plats varje anskild komponent tar. Jag har dock försett mig med tillräckligt med komponenter för att kunna bygga ett par pedaler så nästa version kommer att bli betydligt mindre.

Kortet gjorde jag i ExpressPCB och skrev ut på overheadfilm för att sedan föra över layouten på ett fotolaminat. Jag brukar inte jobba med så tunna ledare som det blev på det här kortet (0,3 mm) men det var inga problem. Sedan etsade jag kortet och lödde för hand med penna. Eftersom det skulle göras för hand använde jag hyfsat stora komponenter (de minsta var i formatet 0805). Så här blev slutresultatet:



Och till slut blev det en Fuzz Face :-)

Det ser lite lustigt ut på andra sidan när det inte är några komponenter där men jag gissar att man vänjer sig :-)

Låter den nå't då? Jo, för tusan! Den låter väl ungefär som en Fuzz Face skall göra. Den reagerar bra på anslag och gitarrens volymkontroll och... Tja - det är en Fuzz Face!

Nu skall kortet förminska lite. Just nu är det cirka fyra gånger nästan tre centimeter och halva den storleken verkar rimligt. Men det får bli en annan dag...




EDIT: När jag drygt tre år senare gör om dessa sidor och lägger ut dem på Blogspot istället för på Passagen konstaterar jag att mer än så här blev det inte. Den fungerar och låter som den ska och layouten till ett betydligt mindre mönsterkort har jag också gjort, men i samma veva så började jag jobba som tekniker på ett företag som tillverkar medicinelektronik. I och med att jag nu mera jobbar med ytmonterade komponenter som får komponenterna i det här projektet att likna friggebodar så tappade jag intresset. Kanske slutför jag det ändå någon gång och då kommer det en uppdatering, men då tar jag det nog ytterligare ett steg och gör den stor som en lillfingernagel :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar