Vibratone/Leslie

Jag har ett par gamla Hammondorglar som jag i flera år har tänkt göra "projekt" av. Båda har inbyggt Leslie och den ena av dem, en Hammond model 142, hade jag tänkt "befria" från lesliet och istället bygga ett fristående Leslie baserat på Fenders Vibratone. Det låter sig ganska enkelt göras i och med att lesliet utgör en egen enhet i orgeln med högtalare, rotor och motorer för låg- och högfart. Genom att skruva bort fyra skruvar och lossa två kontakter kan man plocka ut hela enheten på baksidan av orgeln.

Lesliet består av en 8", 25 watts högtalare, en 13" rotor av frigolit samt två motorer. Denna typ av Leslie verkar vara mer eller mindre standard i orglar med inbyggt Leslie. I en Fender Vibratone sitter det en 10" högtalare på 100 watt och rotorn är 15" i diameter - dvs bitarna är en storlek större än det som jag tänker använda. Det är i och för sig inte svårt att göra hålet för högtalaren lite större och sätta i en 10" högtalare, men inledningsvis tänker jag använda den befintliga och se hur det låter. Eftersom rotorn är två tum mindre än i en Vibratone tänker jag minska yttermåtten på kabinettet två tum utom djupet som jag bara minskar en tum. Det lustiga är att sedan jag dragit upp riktlinjerna för det här bygget hittade jag en webplats där en hembyggare gjort och tänkt EXAKT som jag :-) Nå, det visar ju att jag är på rätt väg...



Komplett Leslie-enhet. Bara skruva fast i en låda...


Kabinettet bygger jag i vanlig ordning av Special Hand Selected Pine, dvs jag väljer ut de finaste 18 mm tjocka limträskivorna jag kan hitta på Coop Bygg eller Clas Ohlson :-)
Yttermåtten på en Fender Vibratone är 29" x 21 1/8" x 14 3/4". Jag tänkte alltså förminska kabinettet två tum på bredden och höjden och en tum på djupet, vilket gör 27" x 19 1/8" x 13 3/4". Men utöver det så avrundar jag lite också för att det bättre skall passa det metriska systemet och mitt sätt att tänka. Måtten jag bestämmer mig för blir 685 x 480 x 350 mm. Jag gör även en invändig ram att fästa lesliet i innan jag fogar och limmar ihop lådan med åtta millimeters träpluggar. Ljudhålen upptill och på sidorna har jag inte lyckats hitta några mått för utan jag har bara googlat bilder på Vibratone och mätt och beräknat ungefär hur det skall vara och utifrån det gjort hålen genom att borra fyrtio millimeter stora hål i hörnen på alla tre ljudhål och sedan fräst ut hålen med en pinnfräs. Egentligen skall hålen ha skarpa hörn men jag tänker lägga högtalartyget från insidan istället för från utsidan och då tror jag att det ser bättre ut med en radie i hörnen. Sedan rundfräser jag alla utvändiga kanter och hörn med tolv millimeters radie för att det så småningom skall passa mot Fenders original plåthörn. En front bygger jag plywood och den får en ram på insidan av lister jag sågat av samma typ av limträskivor som själva lådan är byggd av. När jag sågar ut ljudhålet nertill på fronten så lämnar jag smala remsor för att "ge stadga" åt hålet. Det behövs nog inte men det kommer att göra att högtalartyget sitter mer sträckt över hålet när jag klär fronten. Nu är det dags att måla hela lådan svart invändigt men innan jag gör det tar jag ett foto...


Låda och front
När jag kommit så här långt skruvar jag fast Leslie-enheten i lådan och klämmer fast fronten genom att kila fast den med ett par kartongbitar och sedan kopplar jag in den till orgeln som fått agera donator bara för att provspela lite och visst fungerar det :-)
I morgon skall jag måla insidan svart! Eller rätare sagt - betsa.



Idag är en annan dag och nu är lådan ordentligt svart inuti. Jajjamän! Jag har även betsat svart där skarvarna i tolexen kommer att ligga så att eventuella glipor inte skall synas så mycket, men det brukar inte vara så svårt att få till täta skarvar så det är mest en säkerhetsåtgärd uti-fall-att... Även fronten är svart och nu kan jag faktiskt inte göra så mycket mer för ögonblicket då jag inte har tolex så det räcker hemma. Högtalartyg typ Fender blackface har jag så fronten skall kläs, men resten får vänta till jag beställt hem tolexen. Dessutom måste jag beställa grejerna till delningsfiltret men då borde jag egentligen först bestämma vad jag skall ha för högtalare så filtret blir rätt. Ett bakstycke skall jag för all del också göra. Frågan är om jag skall göra som på en Vibratone och ha delvis öppet bakstycke eller om jag skall göra lådan helt sluten bak. Och skall jag klä bakstycket med tolex eller bara måla det svart? Beslut! Beslut! Men nu struntar jag i det och tar en veckas semester från det här projektet till förmån för andra roliga saker :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar